«سالار شهیدان در روز قیامت ، نزد خداوند ، حمزه (ع) است .»(از پیامبر اکرم (ص))

حمزه بن عبد المطلب ، عموی پیامبر گرامی اسلام بود ، دو سال پیش از ولادت رسول خدا (ص) دیده به جهان گشود . در میان جوانان قریش در دلاوری و بزرگواری ، برجسته و در آزاد اندیشی ، آزادمنشی و ستم ستیزی سر آمد بود . سلحشوری و توان رزمی وی همزمان با آغاز دوره جوانی نمودار شد .

آن آزاد مرد ، حتی پیش از پذیرش اسلام ، از رسول خدا در برابر آزارهای مشرکان حمایت می کرد ، گرویدن وی به اسلام موجب سربلندی دین خدا شد ؛ زیرا پس از آن مسلمانان از انزوا بیرون آمدند و قریش با درک پشتیبانی توانا و استوار حمزه از پیامبر اکرم (ص) از آزارهای خود کاستند و رفتارشان با رسول خدا و مسلمانان ملایمتر شد . حمزه (ع) همراه دیگر مسلمانان به مدینه هجرت کرد و خدمات ارزنده ای به ویژه در امور نظامی ارائه داد . پیامبر اکرم (ص) به مسائل دفاعی حکومت نو بنیاد خود اهتمام خاصی داشتند . ایشان با تشکیل گروه های رزمی در صدد بر آمدند ، امنیت مدینه را تامین کرده ، مسلمانان را برای رویارویی با دشمنان آماده سازند .

بر این اساس هفت ماه پس از هجرت ، نخستین گروه گشتی رزمی را به فرماندهی حضرت حمزه (ع) اعزام نمود .

رسول گرامی اسلام در ربیع الاول سال دوم هجرت غزوه « ابوا» را تدارک دید و در جمادی الاولی غزوه ، « ذات العشیره » را به قصد تعقیب کاروان های قریش سازمان دهی کرد . در این دو غزوه نیز پرچمدار سپاه اسلام ، حضرت حمزه بود .

شهادت

در احد ، به هنگام تهاجم دشمن ، وفادار و ثابت قدم از رسول خدا دفاع می کرد و توانست سی مشرک جنگجو را به هلاکت برساند . ولی کینه دیرینه هند همسر ابوسفیان که پدر و برادر خود را در جنگ بدر به دست جنگجوی حمزه بن عبد المطلب از دست داده بود ، او را واداشته غلام حبشی خود ، « وحشی » را در صورت به شهادت رساندن حمزه ، وعده آزادی و رهایی از بردگی دهد . و بدین گونه حین جنگ حضرت حمزه بن عبد المطلب با زوبین غلام که در کمین آن سردار دلاور بود ، مورد نشان قرار گرفته شد و آن بزرگوار پس از عمری جهاد در راه خدا و یاری از پیامبر گرامی به ملکوت اعلی پیوست و آن سردار رشید ، شهید شاهد بارگاه الهی شد . رسول خدا (ص) در منزلت او فرمود « سالار شهیدان در روز قیامت نزد خداوند ، حمزه است » . قبر مطهر حمزه سید الشهدا در قبرستان احد « محل واقعه جنگ احد » در مدینه منوره واقع شده و مزار آن سردار شهید و دیگر شهیدان احد ، همواره زیارتگاه عاشقان و عارفان الهی و الهام بخش جهاد و شهادت به مبارزان بوده است . « السلام علیک یا عم رسول الله ، السلام علیک یا خیر الشهدا ، السلام علیک یا اسد الله ورسوله » .

 



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در شنبه 89/11/9 ساعت 5:25 عصر موضوع | لینک ثابت