مکتب های مادی ستم بسیار بزرگی را در حق انسان روا دانسته اند . کارل ماکس : اقتصاد ، اساس زندگی بشر است و همه کمالات بر محور پول و کار می چرخد .

فروید : شهوت جنسی ریشه تمام فضایل انسانی و زیر بنای کلیه امتیازات بشری خواسته سکسی و شهوی اوست .

داروین : بشر نوع مستقلی نیست ؛ فقط تکامل یافته نوعی از میمون است .

این است نظریه بعضی از به اصطلاح دانشمندان مادی که انسان را تا سر حد حیوانیت تنزل داده و آن همه ارزش های انسانی و معنوی را در وی نادیده گرفته اند . آنان لطمه ای که بر پیکر انسانیت زده اند خیلی بزرگ و نارواست ، زیرا شخصیت والای انسان را لگدکوب نموده اند .

ژوزف کراج نویسنده مادی می گوید : وجود بشر بیش از وجود حشره ای پست که از یک مرحله نیستی به مرحله نیستی دیگر می جزد معنی ندارد [1].

قیمت انسان بهشت است .

لکن در برابر این مکتب ها و بینش های پست ، مکتب قرآن انسان را حامل امانت الهی عاقل مسئولگرا و گرامی می داند .

علی (ع) در نهج البلاغه ، ارزش و قیمت انسان را تا جایی بالا می داند که جز بهشت چیزی بهای آن نمی تواند باشد .

«وانه لیس لانفسکم ثمن الا الجنه فلا تبیعوها الا بها»



[1]   - از دین چه سودی ، ص 145

آگاه باشید براستی برای وجود شما بهایی جز بهشت وجود ندارد ، پس خودتان را به چیزی جز بهشت نفروشید[1]. بلی دنیا با این عظمت وتمام هستی نمی تواند قیمت انسان باشد . هرچه به دست بیاورد و اندوخته کند باز هم اگر ایمان و تقوا که وسیله کسب بهشت است نداشته باشد ضرر جبران ناپذیری کرده است.



[1]  - نهج البلاغه ، حکمت 448



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در شنبه 89/11/9 ساعت 5:23 عصر موضوع | لینک ثابت