ولادت : 1292                   وفات : 1369

محل ولادت : اصفهان                 محل دفن : شهر ری           اساتید : حضرت میرزا ابو الحسن جلوه ، ملا محمد کاظم خراسانی و ... .       استاد عرفان : میرزا هاشم گیلانی اشکوری

حوزه درس ایشان از قوی ترین حوزه های درس ،در سامرا بود . پس از مراجعت از عراق ، نخست از تهران سپس در شهر مقدس قم رحل اقامت افکند . مهمترین اقدام فرهنگی او تدریس بود ، از طرف دیگر مخالفت های ایشان بارها و بار ها ، رضا خان پهلوی را به سکوت و عقب نشینی وادار کرده بود . در هفت سال اقامت او در قم ، امام خمینی از درس اخلاق و عرفان ایشان بهره برد و همین شاگردی امام مقداری پرده از چهره مکتوم این عارف ملکوتر برداشت ؛ حضرت امام از این عارف مکتوم با عنوان « شیخ عارف کامل » یاد می کرد و در ادامه نام ایشان « روحی فداه » می آورد . آخرین شب جمعه که دعای کمیل می خواند به مردم گفت : « اگر در هفته آینده مرا ندیدید حلالم کنید » و همانطور هم شد .

از جمله های ایشان این بود که می گفت : « آمده ایم عارف شویم ، نه این که در خودپرستی بمانیم و همچنین می فرمود : انسان دور ترین سلاسل موجودات است ، لیکن دورش نکرده تا دورش اندازند ، دورش کرده که با عشق و اطاعت نزدیکش کنند .» 

منبع : افلاکیان خاک نشین و کتاب آسمانی ، ص 55 و ص 9



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در شنبه 89/11/9 ساعت 4:41 عصر موضوع | لینک ثابت