1- یکی از روشها برای استفاده صحیح از زمان برنامه ریزی است، بهترین برنامه از دیدگاه شما برای اوقات فراغت چه ویژگی ایی دارد؟

الف) دارای هدف وغایتی باشد

ب)فاتر از طاقت وتوان مجری نباشد

ج)به هم فشرده ومضغوظ نباشد وجای خالی وفراغ برای جابجائی برنامه ها در آن تعبیه شده باشد.

د)کل نگرانه وشامل تمامی ابعاد لازم در جهت نیل به هدف مطلوب باشد.

ه)دارای اصول ثابت واصول متغیر باشد که اصول ثابت را به سائر افراد تعمیم داد.

 

2. برنامه زمان بندی برای اوقات فراغت خود را تا چه حدی می توانید عملی کنید؟ اگر به مقدار کم چه راهی برای فرار از آن پیشنهاد می کنید؟

اگر برنامه ای طبق نیازها وتوان اجرائی یک فرد طراحی شود بگونه ای که این فرد خود را محتاج وملزم به اجرای آن بداند می توان گفت که نفس برنامه بهتریم محرک ومشوق برای پیشبرد برنامه های این فرد است. چرا که مطلوبات خویش را در این برنامه پیدا کرده است.

اگر برنامه مضبوط وزمان بندی شده وغایت نهائی برای آن در نظر گرفته شود، مجری برنامه خودرا در یک چارچوب دقیق ومنظم احساس کرده وتلاش خود را برای رسیدن به این هدف بکار می گیرد. ممکن است سعی وتلاش وی نه از جانب خود بلکه از جانب عوامل بیرونی مورد خدشه قرارا گیردکه برای مقابله با این عوامل بیرونی باید راهکارهای مقابله ای مناسب تعریف شود.

در مقام اثبات، 100 درصد از هدف ومطلوب در یک بازه زمانی خاص صورت خواهد گرفت اما در مقام ثبوت وعمل بدلیل جهل از عوامل خارجی وحوادث ناگهانی، اگر این هدف70 در صد تحقق یابد می توان این فرد را موفق در اجرای برنامه داشت.

 

3. مسافرت به ویژه سفرهای زیارتی در واقات فراغت را چه مقدار در شادابی روحیه طلاب در طول سال موثر می دانید؟

 تنوع در خلال برنامه ریزی امری است ضروری که نباید از آن غفلت کرد. حال این تنوع را می توان به انحاء مختلف تعریف کرد. سفر، برنامه ورزشی، تغییر در شیوه درسی وکاری و ... طرقی است که می توان تصور کرد. به نظر می رسد اگر مسافرت ها واردوهای تفریحی بصورت هدفمند تعریف شودکه در واقع مراد از آن رسیدن به هدف خاص است که این سفر دارد ولایه اجرایی وپوسته این هدف تلقی شود به مراتب می تواند تاثیر فراوانی داشته باشد. به بیان دیگر سفر بما هو سفر مطلوب نباشد بلکه سفر بما هو طریق الی الهدف والغایه مد نظر باشد که د راین صورت باید سفر خود را رنگ دیگری بخشید.

 

4.تشویق طلاب برای یادگیری انواع هنر و ورزش بویژه در اوقات فراغت را چه مقدار در شادابی روحیه طلاب ضرورت می دانید؟

یادگیری مهارت ها وروش ها یکی از ابعادی است که بابد در زندگی یک طلبه جایگاه خاصی داشته باشد. علم بدون ابزار مانند برکه آب زلالی استکه در یک منطقه باقی مانده وحرکت ندارد واین آب رفته رفته به فساد می گراید. اما اگر این آب زلال را جریان وجهت داد وآن را درنهرهائی روان سازیم موجب رشد این آب ونفع رسانی به سایرین خواهد بود. از این رو توجه به امور مکمل وجانبی که نقش اساسای در ترویج علم دارند، به عنوان یک تفریح علمی می تواند در برنامه قرار بگیرد.

 

5.میزان مشارکت در امور اجتماعی وفرهنگی مخصوصا در اوقات چه قدر باید باشد؟

برخورد سطحی ومقطعی وعامیانه از جریان های فرهنگی وسیاسی امری است که به عنوان یک درد در میان اهل علم تلقی می شود واین درد امروزه در جامعه ما خصوصاً در میان عالمان دینی شیوع یافته وخواهد یافت. بدین جهت توصیه می شود طلاب را طوری تربیت کنیم که در مواجهه با این نوع جریانات با دید تحلیل گرایان ونقادانه وارد شده وراهکارهای مقابله با جریانات فاسد را اعلان دارند.

این نوع تحلیل گری در گروی شناخت کامل از این نوع جریانات در قالب مطالعات، میزگردها، سمینارها و ... است. اگر قرار باشد یک برنامه سیاسی وفرهنگی در برنامه طلبه گنجانده شود، باید با رویکرد تحلیلی ونقدی صورت پذیرد ومقدمات آن توسط مطالعات وسخنرانی ها و... در اختیار طلبه قرار گیرد. متاسفانه اکنون مشاهده می شود که این نوع نشست ها بدون آنکه تعریف دقیق ومنطقی از آن شود در یک سیر کاملا غیر منطقی وبه صورت جلگه ای وجزیره ای بیان می شود ویک طلبه کوله باری از معلومات(فقط معلومات!) را با خود حمل می کند که نه سری دارد ونه تهی. لذا باید این مطالعات در یک سیر منطقی ومستمر بارویکردی تحلیلی باشد که در آن هدف خاص دنبال شود وآن اعطاء ضابطه ومعیاردقیق برای تحلیل رویداد های آتی است.

 

6. زمانبندی برای مطالعه کتابهای غیر درسی در اوقات چگونه باید باشد؟

مطالعه جانبی در کنار مطالعه دروس اصلی باید تعریف شود. دروس اصلی- همانطور که از اسم آن پیداست- اصل است وباقی فرع. لذا باید به گونه ای برنامه ریخت که این اصل وفرع به هم نخمورد. در راستای مطالعات جانبی باید موضوع این مطالعات د رابتدا معین شده وحوزه این مطالعات مشخص شود. حوزه مطالعات اعتقادی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و ... ومشتاقان به هر حوزه در حیطه مطالعاتی خود مسئول به مطالعه شوند. از طرف دیگر استمراردراین نوع مطالعات امری است ضروری که نباید مخفی بماند. بدین جهت می توان یک سیر مطالعاتی در موضوع خاص تعریف کرد که شدت وضعف خواهد یافت. قهراَ شدت این نوع مطالعات در اوقات فراغت خواهد بود.

 

7. برنامه های حوزه علمیه برای اوقات فراغت را چگونه ارزیابی می کنید؟

برنامه ندیده ام؟!

 

  1. به نظر شما ما طلاب جوان اوقات فراغت خود را بیاد چگونه پر کنیم؟ وآیا برنامه خاصی برای گذراندن اوقات فراغت خود دارید؟ وتابستان 89 را چگونه گذراندید.

تا زمانی که نتوان منظومه علمی وعملی طلاب را بصورت دقیق رصد کرد. نمی توان اوقات فراغتی برای وی تعریف کرد. از این جا می توان نتیجه گرفت که در مرحله اول یک طلبه موفق وظایف آن در عصر فعلی به درستی تعریف گردد. وتا این امر به عنوان موضوع برنامه صحیح به درستی تبیین نگردد انتظار تعریف یک مسیر صحیح واوقات فراغتی صحیح امری غلط ونامعقول خواهد بود. 



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در پنج شنبه 89/11/7 ساعت 11:28 صبح موضوع | لینک ثابت