و این همه عظمت و ستایش که برای انسان وجود دارد بخاطر داشتن عقل است که سرچشمه سعادت دنیوی و اخروی انسان است ووسیله امتیاز انسان از حیوان است .

زیرا حیوان منافع خود را می بیند ولی انسان هم منافع خود و هم منافع دیگران را حیوان امروز را می بند وای انسان آینده را .

حیوان ناراحتی دیگران را احساس نمی کند ولی انسان درد و رنج دیگران را احساس مس کند . حیوان در دین و ایمان ندارد ولی انسان بیش از درد مادی درد دین را احساس می کند همه این اخساسات به وسیله عقل است وتکامل انسن در سایه تعادل بخشیدن میالن غرائز و در نتیجه دادن اختیار تاام به دست عقل می باشد و اشباع غرائز دیگر با صلاحدید عقل بوده باشد آری در نتیجه تلاش و جهاد و فداکاری انسان می تواند به آن مقام برسد .

آدمیزاد طرفه معجونی است                              از ملائکه سرشته و ازحیوان

گرکند میل این شود پس از این                         ور کند میل آن شود به از آن

آری کوشش پی گیر لازم است که انسان هواهای نفسانی را از خود نموده و از عقل و شرع تبعیت کند باید مراقب نمود تمامی حرکات و گفتار و کردار خود را سنجید تا مبادا نفس سرکش انسان را غافل گیرکرده و عنان اختیار را از دست بگیرد و عقل را که یگانه راهنمای کشور تن است منزوی بسازد و خود میاندار کشور تن انسان گردد ئ در نتیجه انسان را به سقوط قطعی دچار کند .

 

عقل

رسول خدا عقل را بدین گونه تعریف فرموده است زمانیکه از حضرتش پرسیدند عقل چیست فرمود انجام دئادن اطاعت خدا است همانا عمل کنندگان به طاعت خدا عاقل هستند .

از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند عقل چیست فرمود عقل آن است که بوسیله آن عبادت خدا شود و بهشت کسب گردد عرض کرد انچه ئر معاویه بود چیست فرمود آن شیطتنت و حیله است شبیه به عقل است ولی غقل نیست .

آثار عقل

آدم عاقل علامتها دارد : 1- تحصیل علم 2- خداشناسی 3- با ادب بودن 4- حیا 5- تواضع       6- قناعت 

 

عقل بال انسان است برای پریدن او به سوی اهداف عالیه انسانیت و پیمودن راه تکامل به وسیله عقل است که انسان خدا را می شناسد و راه را از چاه تشخیص می دهد . به واسطه عقل است که انسان نظم و دقت به کار رفته در وجود خود و تمامی دنیا را درک می کند ((همانا در آفرینش آسمان وزمین و رفت و آمد شب روز نشانه و دلایل روشنی است برای وجود حق و علم و قدرت و حکمت او برای عاقلان و خردمندان ))

یار بی پرده از در و دیوار                                                  در تجلی است یا الابصار

 به نزد آنکه جانش در تجلی است                                       همه عالم کتاب حق تعالی است

 



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در پنج شنبه 89/11/7 ساعت 11:26 صبح موضوع | لینک ثابت