واکنش رسانه‌های خارجی به خطبه‌های نماز جمعه تهران

 یک روزنامه صهیونیستی در پوشش سخنان رهبر ایران در نماز جمعه امروز نوشت که رهبر ایران معتقد است که تحولات در مصر و تونس نشانه‌ای از بیداری اسلامی در جهان است.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌آحارونوت در خبری در پوشش بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه امروز نوشت که "علی خامنه‌ای " رهبر انقلاب اسلامی ایران گفت که "ناآرامی‌ها در تونس و مصر نشانه‌ای از بیداری اسلامی در جهان است که در پی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بوده است. "

این روزنامه صهیونیستی در ادامه پوشش خبری خود از نماز جمعه امروز تهران نوشت که رهبر ایران گفت: بعد از سال‌ها، مردم ایران می‌بینند که صدای آنها در دیگر ملت‌های جهان اسلام شنیده شده است.

 

واکنش رسانه‌های خارجی به خطبه‌های نماز جمعه تهران
 
سیاست > رهبری  - خطبه‌های نماز جمعه به اتمام نرسیده بود که رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای شروع به بازتاب آن کردند.

سخنان رهبر انقلاب با توجه به شرایط و اتفاقات رخ‌داده در منطقه، آن‌قدر حساس و مهم بود که رسانه‌های مختلف منطقه و جهان نتوانستند بر طبق سیاست دائمی خود عمل کرده و سخنان رهبر انقلاب را حذف و بایکوت کنند. البته برداشت‌ها از سخنان خطیب نماز جمعه تهران متفاوت بود و به همین دلیل، واکنش‌های متفاوتی را درپی داشت.
از نکات جالب توجه برای بسیاری از رسانه‌های منطقه، ایراد خطبه به زبان عربی از سوی رهبر معظم انقلاب بود تا جایی که برخی رسانه‌ها در تیتر خبر مربوط به خطبه‌های رهبری به این موضوع اشاره کردند. بیشترین توجه رسانه‌ها بر دو محور از سخنان رهبر انقلاب یعنی بیداری اسلامی و شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه متمرکز بود. با این حال تیترهای متفاوتی از سوی رسانه‌های مختلف مشاهده شد که به برخی از این موارد اشاره می‌شود.

دعوت رهبر ایران به برپایی نظام اسلامی در مصر
تأکید رهبر انقلاب بر بُعد اسلامی و دینی قیام مردم مصر، نظر برخی رسانه‌ها همچون نسخه اینترنتی روزنامه عربستانی «الحیاه»، «الإمارات الیوم»، «الصناره»، «القدس العربی» و «شبکه العهد» وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین را به خود جلب کرد.
روزنامه الحیاه که بخش قابل توجهی از خطبه‌های رهبر انقلاب را منعکس کرده بود، با انتخاب سوتیتر نیز تلاش کرد فرمایشات رهبر انقلاب درباره نوکری مبارک برای آمریکا و صهیونیست‌ها و نیز شکل‌گیری بیداری اسلامی را برجسته کند.

حمایت رهبر ایران از انتفاضه اسلامی در جهان عرب
حمایت رهبر ایران از انتفاضه اسلامی در جهان عرب عنوانی بود که رسانه‌هایی چون «رویترز»، «الشروق»، "swissinfo.ch"، «عرب 48»، «وهج‌نیوز» و "news.egypt.com" برای خود انتخاب کرده بودند.

خبرگزاری رویترز در خبر خود به نقل از رهبر معظم انقلاب آورد: انقلاب اسلامی ایران که نظام شاهنشاهی را ساقط کرد، الگویی برای مردمانی است که تحت نظام‌های مشابه دیکتاتوری زندگی می‌کنند.

رسانه مصری الشروق نیز در خبر خود آورد: آیت‌الله خامنه‌ای، اتفاقات اخیر در جهان عرب را حرکت‌های آزادی‌خواهانه اسلامی توصیف کرد و گفت که مردم مصر مراقب اقدامات غربی‌ها برای به انحراف کشاندن این انقلاب باشند.

آمریکا درهای خود را به روی مبارک خواهد بست
تحلیل رهبر معظم انقلاب درباره رفتار آمریکا با حسنی مبارک پس از سقوط ، از دیگر محورهایی بود که مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت ؛ "wmc"در خبر مربوط به خطبه‌های معظم‌له، تنها آن بخش از سخنان ایشان را منعکس کرد که بر سرسپردگی حسنی مبارک نزد آمریکا و صهیونیست‌ها تأکید شده بود. این رسانه به نقل از رهبری نوشت: حکومت مصر، سی سال خادم رژیم صهیونیستی و آمریکا بود اما با این حال آمریکایی‌ها اولین کسی هستند که درهای خود را به روی حسنی مبارک می‌بندند؛ همچنان که با بن‌علی و محمدرضا -شاه سابق ایران- چنین کردند.

حرکت‌های مردمی در تونس و مصر، نشانه‌های بیداری اسلامی
رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری چون «دنیا الوطن»، «اهرام»، رادیو هلند، «الجریده»، «آسوشیتدپرس»، پایگاه خبری مجلس یمن، «مصراوی»، خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، «مغرس»، «ماشی»، «النهار»، «سما»، «الرأی نیوز»، «عرب مدیا»، پایگاه عمانی «دنیا نیوز» و «اخبارنا» به نقل از رهبر انقلاب نوشتند: جنبش‌های مردمی در تونس و مصر، نشانه حدوث بیداری اسلامی است.
دنیا الوطن به نقل از رهبر انقلاب نوشت: دشمن اصلی برای ارتش مصر، رژیم صهیونیستی است نه مردم مصر.
این پایگاه همچنین افزود: پایگاه اینترنتی رهبر ایران چند روز پیش، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار یک گروه فلسطینی را منتشر کرد که در آن تصریح شده بود خاورمیانه جدید اسلامی ایجاد خواهد شد.

پایگاه مصری اهرام نیز در خبر کوتاهی به خطبه‌های نماز جمعه توسط رهبر انقلاب پرداخت و بدون پرداختن به اظهارات ولی امر مسلمین درباره خیانت‌های حسنی مبارک در حق مردم مصر و سیاست دولت‌های غربی در قبال تحولات اخیر نوشت: رهبر ایران، انقلاب تونس و اعتراضات مردمی در مصر را  از نشانه‌های بیداری اسلامی دانست و مدعی شد که این اتفاقات برگرفته از انقلاب اسلامی ایران در سال 79 میلادی است.

رادیو هلند نیز به اظهارات رهبر ایران در خصوص حدوث بیداری اسلامی و نیز ارتباط بین حسنی مبارک و آمریکا پرداخت و در ادامه اعلام داشت: رهبران و روزنامه‌نگاران ایرانی از آغاز شکل گیری اعتراضات مردمی در تونس، مصر، یمن و اردن به شکل وسیعی به موضوع بیداری اسلامی پرداختند و سایت اینترنتی وابسته به رهبر ایران نیز تصریحات آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با تشکیل خاورمیانه جدید بر مبنای اسلام را منتشر کرد.
رادیو هلند در پایان این خبر به نگرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تبدیل شدن حکومت مصر به حکومتی شبیه نظام ایران اشاره کرد.

پایگاه منتسب به مجلس یمن نیز به انتشار خری کوتاه از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز اکتفا کرد و آورد: رهبر انقلاب ایران تصریح کرد که اتفاقات مصر، دلیلی بر بیداری اسلامی است و آنچه در شمال آفریقا و دولت‌های مسلمان می‌گذرد، از نتایج انقلاب اسلامی ایران است.
لازم به ذکر است این پایگاه در پایان این جملات، دو علامت تعجب آورد تا به نوعی مخالفت خود را با این اظهارات اعلام کرده باشد.

انقلاب مصر، شکست سیاست‌های آمریکا
شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه از جمله تیترهایی بود که رسانه‌هایی چون «الجزیره»، «العنکبوت»،  «سبق»، پایگاه خبری مراکشی «هبه پرس»، «أنباؤکم»، «الوسط» و پایگاه اماراتی «الرمس»، بدان پرداخته بودند.
پایگاه خبری «الاسلام الیوم» که اخبار ضد آمریکایی را پوشش می‌دهد اما مواضع خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران دارد، این‌بار با این تیتر به استقبال خطبه‌های رهبر انقلاب در دانشگاه تهران رفت که: آمریکا با شکست تحقیرآمیزی در منطقه مواجه می‌شود.
این پایگاه خبری افزود: رهبر ایران در جمع نمازگزاران گفت که انتفاضه مردم مصر و تونس نشانه شکست تحقیرآمیز سیاست‌های امریکا در منطقه است.

«سی‌ان‌ان عربی» هم که از قول رهبر انقلاب، انقلاب مصر را به معنای شکست سیاست‌های آمریکا تیتر کرده بود نوشت: رهبر ایران تأکید کرد که انتفاضه فعلی در مصر، ضربه‌ای بر سیاست‌های آمریکا در منطقه بود.
البته این شبکه خبری تنها به نقل این مطلب و نیز تصریحات رهبری درباره نگرانی صهیونیست‌ها از انقلاب مردم مصر اکتفا کرد و بقیه خبر خود را با مطالب دیگری همچون اظهارات شخصیت‌های سیاسی ایران درباره تحولات مصر همراه کرد.

سیاست‌های آمریکایی مبارک، عامل قیام مردم مصر
پایگاه «روسیا الیوم» نیز در خبر مربوط به خطبه‌ای دیروز نماز جمعه تهران از قول خطیب آن نوشت: سیاست‌های حسنی مبارک در پشتیبانی از آمریکا و اسرائیل، عامل قیام مردم مصر شد.
این پایگاه ادامه داد: رهبر ایران که بخش‌های قابل توجهی از سخنرانی خود را به تحولات اخیر مصر اختصاص داده بود گفت: جنبش مردم مصر از مسجد آغاز شد و در سایه شعارهای دینی همچون «الله اکبر» شکل گرفت و مردم مصر به غرب اجازه نخواهند داد تا این حرکت اسلامی از بین برود.

دستپاچگی صهیونیست‌ها
پایگاه مصری «الیوم السابع» نیز به این بخش از اظهارات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز توجه بیشتری کرد که ایشان گفتند: «البته امروز آمریکایی‌ها به شدت دستپاچه هستند و اسرائیلی‌ها بیشتر از آن‌ها در قضیه مصر دستپاچه و دنبال علاجی هستند که البته علاجی هم پیدا نخواهند کرد.»
این پایگاه مصری همچنین به نقل از رهبر ایران نوشت: موفقیت مردم مصر در ساقط کردن نظام حسنی مبارک، پایه‌های رژیم صهیونیستی را متزلزل خواهد کرد.

بازگشت کرامت به امت اسلامی
شبکه ماهواره‌ای «الجدید» نیز در پایگاه اینترنتی خود به خطبه‌های نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و از قول رهبر ایران نوشت: اتفاقات مصر و تونس، کرامت را به امت اسلامی برمی‌گرداند.
این پایگاه همچنین بخش‌هایی از فرمایشات رهبر انقلاب درباره تشکیل نظام اسلامی در مصر و شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه را منتشر کرد.

عصبانیت برخی رسانه‌ها
در این بین رسانه‌های نزدیک به حکومت مصر نظیر "anaonline.net" و یا پایگاه‌های خبری نظیر «14 مارس»، «الحوراء نت»، «ایلاف» نتوانستند عصبانیت خود را از جمهوری اسلامی ایران و مواضع رهبر انقلاب پنهان کنند و با تحلیل‌های جهت‌دار و یا انعکاس موضوع‌گیری مخالفین جمهوری اسلامی همچون مریم رجوی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین، به بازتاب خطبه‌های نماز جمعه تهران پرداختند.



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در یکشنبه 89/11/17 ساعت 10:55 عصر موضوع | لینک ثابت