قرآن مجید در آیات بسیاری بتفکر در آیات آسمان و ستارگان در خشان و اختلافات عجیبی که در اوضاع آنها پدید می آیدو نظام متقنی که بر آنها حکومت می کند دعوت می کند .

 به تفکر در آفرینش زمین و دریاها و کوهها و بیابانها و آنچه از عجائب در شکم زمین قرار گرفته و اختلاف شب و روز و تبدلات فصول تحریض و تر غیب می نماید .

 به تفکر در آفرینش شکفت آور نبات و نظامی که در زندگی آن جریان دارد و در آفرینش گوناگون حیوان و آثار و احوالی که در محیط وجود از خود بروز میدهد تشویق می فرماید .

 به تفکر در خلقت خود انسان و اسرار و رموزی که در ساختمان وجودش نهفته و بالاتر از آن در نفس و عوالم باطنی آن و ارتباطی که با ملکوت اعلا دارد و بسیر در اقطار زمین و مشاهده در آثار گذشتگان و کنجاوی اوضاع و احوال ملل و جوامع بشری و قصص و تواریخ ایشان اصرار تمام دارد .

 و به دین ترتیب بتعلم علوم طبیعی و ریاضی و فلسفی و فنون ادبی و بالاخره همه علومی که در دسترس فکر انسانی است و تعلم آنها بنفع جهان بشری و سعادت بخش جامعه انسانی میباشد دعوت می کند .

 آری قرآن مجید به این علوم دعوت می کند به این شرط که به حق و حقیقت رهنما گیرند و جهان بینی حقیقی را که سر لوحه آن خداشناسی می باشد در بر داشته باشند و گرنه علمی که انسان را سرگرم خود ساخته از شناختن حق و حقیقت باز دارد در قاموس قرآن مجید با جهل مرادف است خدای متعال می فرماید : "یَعلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الحَیَاةِ الدُّنیَا وَ هُم عَن الاخِرَةِ هُم الغَافِلُونَ"«1»و می فرماید : "اَفَرَاَیتَ مَن اتَّخَذَ اِلَهَهُ هَوَاهُ وَ اَضَلَّهُ اللَهُ عَلَی عِلمٍ وَ خَتَمَ عَلَی سَمعِهِ وَ قَلبِهِ وَ جَعَلَ عَلَی بَصَرِهِ غَشَاوَةً فَمَن یَهدِیهِ مِن بَعدِ اللَهِ "«2» .

 قرآن کریم با ترغیباتی که بتعلیم علوم مختلفه نموده خود متصدی تعلیم یک دوره کامل از معارف الهیه و کلیات اخلاق و فقه اسلامی گردیده است .

1 .روم / 7 :آنان از زندگی این جهان ظاهر و نمودی را میدانند و آنان از زندگی آن جهان غافلند .

2.جاثیه / 23 :آیا دیدی آن کس را که خدای خود را هوای نفس خود قرار داده و خدا با داشتن علم گمراهش نموده و به گوش و دلش مهر و به چشمش پرده ای زده است پس کیست که پس از خدا او را راهنمائی کند؟

منبع : قرآن در اسلام از دیدگاه تشیع ، علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) ، ص : 107 و 108

گرد آورنده : رضا اسدی

 



نظر  

نوشته شده توسط طیبات در پنج شنبه 89/11/7 ساعت 11:10 صبح موضوع | لینک ثابت